USA körút tervezés a nulláról

Ebben a posztban az amerikai utunk tervezési fázisait találjátok az úticélokkal, utazással, szállással, biztosítással, költségvetéssel, vízummal, repjegyvásárlással és minden egyébbel kapcsolatban.

Amit tudtunk az elején: az USA-ban szeretnénk utazgatni, olcsón, nem túlszervezve, nyáron. Tervnek nem rossz. 🙂 Aztán beleástuk magunkat.

USA körút tervezés

1. Úticélok: Elsőként fogtuk a térképet és bejelölgettük rajta, hogy hova mennénk szívesen. Ezek között voltak biztos pontok, ahová valóban vágytunk és egy csomó olyan, amiről (mint utólag rájöttünk) nem is tudtunk semmit, csak ismerős volt sorozatokból, filmekből, könyvekből és ezért bekarikáztuk. Ahogy telt az idő és haladt a tervezgetés (szóval ahogy rájöttünk hogy 1. Az USA hatalmas 2. Az USA bazi drága) egyre több ilyen város kihullott.
    Végül ezek a helyszínek maradtak meg: New York, Niagara, Philadelphia, Washington, Miami és környéke, Bahamák?, Las Vegas, Yosemite, Death Valley, Grand Canyon, Sequoia, San Francisco, Los Angeles.
    Azért volt nehéz döntés is, például hogy Quebec-et (Kanada) kihagyjuk. De tényleg sokat sakkoztunk a dologgal és sem időben, sem pénzben nem akart beleférni. Kanada úgyis egy külön utazás kell hogy legyen szerintem, méreteit és látnivalóit tekintve. Szóval nem bánom, fogjuk még látni.
  2. Utazás: A következő lépés a különféle utazási módok átnézése volt. Ugyan az USA nem a közlekedési hálózatáról híres, de azért vannak alternatívák.
    1. Abban biztosak voltunk, hogy New Yorkban, Philadelphiaban és Washingtonban nem lesz szükségünk autóra. Utánanéztünk blogokban és azt találtuk, hogy ezekben a városokban oké a tömegközlekedés, a parkolás viszont nehézkes és drága.
      New Yorkba érkezünk majd Budapestről és az ott tartózkodásunk alatt elbuszozunk a Niagarához. A terv az, hogy éjjel utazunk, a teljes napot ott töltjük és következő éjjel visszabuszozunk. (Greyhound vagy Megabus) Az út 8-9 óra és így két éjszakai szállás is szkippelve.
      New Yorkból valószínüleg busszal csorgunk tovább Philadelphiaba és Washingtonba. Itt még gondolkozunk a stoppoláson is, csak sok helyen nem nézik jó szemmel a rend őrei, illetve nekem még kicsit káosz (hiába van a Hitchwiki) hogy a hatalmas NY millió autóútja közül hol lehet legálisan és sikeresen stoppolni, de ennek még utánajárok és frissítem ezt a leírást.
    2. Washingtonból a következő állomásunk Florida állam, amit szeretnénk bejárni autóval. Ott mindenképp bérelni fogunk, mert nagyok a távolságok, elszórtak a települések és nincs jól kiépített tömegközlekedés. Washingtonból Floridába úgy tűnik a repülés és az autóbérlés közül fogunk választani, attól függően hogy éppen melyik lesz jobb árban. Nekem tetszik az ötlet, hogy ha már nem is tervezünk a keleti parton több települést megnézni, de autóval végigcsapassunk 2 nap alatt (~15 óra vezetés) és közben itt-ott megállni elég jól hangzik. A belföldi repülőjáratok viszont kényelmesek és olcsók, szóval ez még kiderül.
    3. Itt jön egy kérdőjeles dolog, méghozzá a Bahamák, azon belül is a Pig Island. Ez az a lakatlan kis homoksziget a Bahamákon belül ahol malackák (oké, nagyrészt több száz kilós sertések) röfögnek és úszkálnak szabadon. Istenien hangzik és én, mint malac fan, nagyon rákattantam az elején, de azóta beleástam magam a témába és lettek fenntartásaim:
      1. Drága. Oké, ebben nyilván semmi meglepő nincs, de attól még nem jó. Kb 1000 fonttal dobná meg a költségeket csak a szigetre eljutás és a malacos túra. Emellett szállást is kellene ott is szerezni 1-2 napra és sajnos a couchsurfing kevésbé népszerű a Bahamákon. Shame. Ebből a pénzből még tök sok más dolgot lehetne csinálni.
      2. Mindenképpen egy túraszervező céggel lehet csak eljutni, akik meghatározott időben odaszállítják a turistákat, ott szélnek eresztenek egy kicsit aztán szépen visszavisznek. Több ilyen cég is van és a Tripadvisoros vélemények alapján nekem az rajzolódik ki hogy ez egy ilyen nagyon mű élmény, ha értitek mire gondolok.
      3. Tömeg van, egyszerre több cég is szállítja oda az embereket, mindenki fényképezőgéppel szaladgál a malacok után, akik amúgy harapnak és fellöknek időnként… csakhogy közben meg ÚSZNAK A RÖFIKÉK. <3 Igen, még nem döntöttem.. Az én fejemben valami olyasmi él, hogy csak a kismalacok meg én (esetleg Gabi) és zavartalanul nyomogathatom őket. Lehet, hogy inkább egy tanyára kéne elmennem.
    4. Floridából Las Vegasba megyünk repülővel. Vegasban nem hinném hogy 1-2 napnál többet töltünk, mert egyikőnket sem vonzza különösebben a szerencsejáték. Itt tervezünk újra autótbérelni és nekivágni a Grand Canyonnak, majd Sequoia, Death Valley és Yosemite nemzeti park következik komótos tempóban.
    5. A bérelt autót San Franciscoban fogjuk letenni arra az időre amíg ott tartózkodunk. Ha úgy érezzük hogy ideje továbbindulni akkor ismét bérelni fogunk és leautózunk Los Angelesig. Az angyalok városában az előzetes kutakodás alapján ismét szükség lesz autóra, szóval majd csak akkor adjuk le amikor visszarepülünk Budapestre.
  3. Szállás: Ez az utazásunk legbizonytalanabb pontja. Ha nem vagyunk elég ügyesek/szerencsések akkor a szállás a költségvetésünk nagy részét elviheti, így készítettünk A és B tervet is. Az A tervben couchsurfing, ismerősök és az ő ismerőseik otthona, illetve sátrazás szerepel és kb 500 font körül mozog. A B tervben airbnb, hostelek és motelek vannak, így 2000 font környékén tudnánk kihozni. A sátrazáshoz az árakat az USA nemzeti parkjainak oldalán találtuk meg. A többi fizetős szállás árat pedig az airbnb, a hostelword és a booking oldalain néztük meg.
    Természetesen ez a becslés elég nehézkes, mivel ha a nyári árakat nézem, akkor még azért lehetnek alacsonyabbak mert távoliak, de rákeresni közeli árakra (mondjuk április) meg azért nem reális mert az még nem annyira szezon mint augusztus-szeptember. Szóval ezek ilyen hasimetrikus becsléssel kiegészetett számítások, aztán majd kiderül mi a valóság.
  4. Biztosítás: Ezeket találtam ami nagyjából megfelelne (2 és fél hónapra számolva). Az első kettő magyar, de irreálisan drága mondjuk az utolsó angol biztosításhoz képest, ami kifejezetten backpackereknek lett kitalálva. Ha megkötöttük akkor visszajövök még friss infókkal, mert a fedezeteket csak felületesen hasonlítottam össze egyelőre.
    1. K&H Ideál 525 font
    2. Allianz Arany 420 font
    3. Worlds Nomads Explorer 610 font
    4. World First 195 font
    5. Globelink 140 font
  5. Költségvetés: Miután kikutattuk, hogy milyen utazási, szállás és biztosítás opcióink vannak, tehát a legnagyobb költségeket, igyekeztünk csinálni néhány becslést, hogy lássuk, vajon meddig lesz elég a pénzünk. Ez azért volt fontos nekünk mert sajnos itt a visszajegyet nem elég utazgatás közben megvenni, amikor látjuk hogy mizu, hanem konkrétan anélkül be sem engednek az országba. Természetesen lehetett volna flexibilis jegyet venni, de 3x annyiba kerül mint a sima. Vannak kevésbé tisztának tűnő opciók is, azokat inkább szkippeltük. Így amellett döntöttünk hogy osztunk-szorzunk és megbecsüljük hogy meddig tart ki a pénzünk. Három opcióval számoltunk:
    1. Álom verzió: Minden ideálisan jön ki: az utazási ktsg-ek nem nőnek, szállást szinte sehol sem kell bérelnünk és biztosítást, valamint autót is jó áron szerzünk. Ezekhez még hozzájön az átlagos napi költés kajára, egyebekre. (~70 USD/nap) akkor a full ktsg kb 7500-8000 font.
    2. Reális verzió:  Nem mindenhol jön össze az ingyen szállás és egy kicsit magasabbak az árak mint számítottunk rá: 9000-9500 font
    3. Hardcore verzió: Minden drágább mint azt gondoltuk: 10-11 ezer font.Természetesen határ a csillagos ég, ezt mi is tudjuk, de mivel adott keretből dolgozunk, így kénytelenek leszünk megoldani. Szóval mi az álomverzióra hajtunk! 😀
  6. Vízum: Nem teljesen korrekt a megnevezés, mert az ESTA, amire mi magyarok szerencsére jogosultak vagyunk nem vízum, hanem csak egy engedély arra, hogy felüljünk az Amerikába tartó repülőre. Ára 14 dolcsi és ITT kell igényelni. Nekünk az igénylést követő fél órában meg is jött az email, hogy engedélyezték. Ezután majd a határőrök döntenek a reptéren arról, hogy beléphetünk-e az országba és a maximálisan elérhető 3 hónapos tartózkodási engedélyt megkaphatjuk-e.
    Sok rémhír kering ezzel kapcsolatosan, de igyekeztem lejönni a gyakorikérdések.hu olvasgatásáról és az ismerősök tapasztalataira támaszkodni, miszerint gyakran szétszednek és alaposan kikérdeznek a reptéren, de senkit sem ismerek akit visszafordítottak volna.
    A mi esetünkben vannak nehezítő tényezők: más országban töltöttük a megelőző másfél évet, nincs munkahelyünk, nem lesznek lefoglalt szállásaink. Viszont lesz részletes útitervünk, remélhetőleg elég pénzünk és visszaútra szóló jegyünk.
  7. Repjegyvásárlás: Mivel szeretnénk otthon is nyaralni néhány hetet mielőtt elindulunk, így Budapestről kellett repjegyet keresnünk. Azt terveztük, hogy veszünk egy jegyet New Yorkba most, aztán majd június környékén megvesszük a visszajegyet. Kerestem a skyscanner-en, a momondo-n, a kayak-on és a légitársaságok saját oldalain is. Minden napot repjegykereséssel kezdtem hetekig (előzmények és cookiek törölve, inkognitó mód on, környező országokra is szűrve) de nem találtam a nekem szimpatikus árakat. A legolcsóbb jegyek, több átszállással is 260 ezer Ft körül mozogtak kettőnknek és ez csak az odaút. Végül rákérdeztem egy utazós facebook csoportban hogy mik a tapasztalatok, lehet-e ez olcsóbb, vajon mit kéne tenni.
    A megoldás pedig az, hogy egyirányú jegyet nem éri meg venni. A keresőoldalakon be lehet állítani a multi city opciót: tehát ugyanabban a keresésben szűrtem Budapest-NY augusztusi és Los Angeles-Budapest októberi jegyekre és láss csodát, szuper árakat találtam. Kettőnk repjegye oda-vissza, mindössze egy londoni átszállással, két feladott poggyásszal 310 ezer Ft. Szóval egy út kijött 260 ezer helyett 155-ből. Jóval barátságosabb, így meg is vettük izibe. 🙂
  8. Egyebek
    1. Időjárás: ez egy fontos tényező, mert a meleg szeretjük, a tömeget viszont nem, szóval az eredeti tervünket, miszerint júliustól augusztusig leszünk kint elvetettük. Ebben az időszakban a legtöbb városban elviselhetetlen meleg van és tömeg. Végül augusztusban megyünk és októberben jövünk vissza.
      1. Augusztus: New York környéke (23-27 fok)
      2. Szeptember: Florida, Bahamák(25-30 fok)
      3. Október: Yosemite 6-22,  DV 16-34, GC 1-29 (magasságtól függ) Frisco 12-21, Vegas 15-27, LA 20 fok
    2. Iratok: Útlevél nyilván kötelező. Nemzetközi jogsi nem kötelező, de ajánlott, hogyha neadjisten történik valami vagy igazoltatnak akkor ne a magyar nyelvű igazolványon kelljen megpróbálni kiigazodni a rendőrnek. Bankkártyák/hitelkártyák: ezen még dolgozunk. Mindenképpen dombornyomott kártya kell és célszerű hitelkártyát is vinni, mert van ahol (autókölcsönző, hotel) az hasznosabb. Emellett azért ad némi biztonságérzetet is, hogy van mihez nyúlni ha kell. Sok hitelkártya ad pontokat autókölcsönzéshez, szálláshoz, tankoláshoz stb, így most igyekszünk megtalálni a legjobbat. Nekem van Erste Wizzair-es, de jó lenne inkább olyan amivel az USA-ban kapunk kedvezményeket vagy cashbacket. Ezt a részt még frissítem.
    3. SIM kártya. Na ez egy meglepő dolog volt nekünk. Sajnos a UK-hez képest elég drága az adat. Ezen a linken találtunk egy nagyon jó leírást. Kiderült, hogy adatforgalom szempontjából mi jobban járunk, ha innen Londonból viszünk egy Three-s sim kártyát, amiben 15 fontért már van havi 5 giga net. Helyi sim kártyával ez 32 font plusz adó lenne.
      A gond a telefonálás, amit nyilván kint nem tervezünk, de azért jó lenne egy másik sim, amiről nem percenként 1,40 fontért telefonálunk amerikai számra, ha esetleg hívni kell az autókölcsönzőt például.  Na ilyen sima feltöltős sim kártyát nem találtunk, de még írok az ottani Tmobile-nak, hátha van valami ilyesmi ajánlatuk csak mi nem találtuk.

Egyelőre itt tart a tervezés-szervezés. Még néhány apróság hiányzik ahogy látszik, de összességében szerintem a legfontosabb dolgok megvannak. Remélem másnak is segít majd ez a kis infóhalom. 🙂

Linkek

New York:

548 ora blog: kiado szobak magyaroknal New Yorkban

Niagara:
Stoppolas: https://alwaysawei.com/tag/niagara-falls/

Miami:
Tömegközlekedés: https://www.timeout.com/miami/travel/guide-to-public-transportation
Általános infók: https://iranymiami.hu/

Bahamák:

Fel napos malac túra Georgetown-bol: https://exumawatersports.com/tours/

Autóbérlés:

UK oldal ami a biztositasokat is feltuntetni: https://secure.budget.co.uk/